piątek, 30 listopada 2012

Żywienie psa: Tłuszcze w ograniczonej ilości też są potrzebne.

Tłuszcze mogą być nasycone lub wielonienasycone a psy potrzebują jednych i drugich. Tłuszcze nasycone są pochodzenia zwierzęcego, a wielonienasycone roślinnego. Razem dostarczają psu podstawowych kwasów tłuszczowych które są niezbędne dla zdrowia. 

W procesie wytwarzania większości gotowych karm tłuszcz jest dodawany na samym końcu. Ma to na celu podniesienie wartości smakowej karmy, tak jak to się dzieje w przypadku chipsów czy frytek. 

Tłuszcze nasycone są pochodzenia zwierzęcego i są wykorzystywane do wytwarzania energii. W przypadku psów, które mają bardzo dużo ruchu lub uczestniczą w zawodach sportowych, karma powinna zawierać 20% tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Ich niedobór może spowodować:
  • suchość skóry
  • problemy z sercem
  • niedobór wzrostu
  • brak energii
Z drugiej strony, nadmiar tłuszczu zwierzęcego może spowodować:
  • raka okrężnicy i odbytnicy
  • guzy gruczołów mlecznych
  • otyłość
Tłuszcze wielonienasycone można znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego, na przykład w oleju lnianym, słonecznikowym, oleju z zarodków pszenicy, oliwie z oliwek i oleju kukurydzianym. Twój pies potrzebuje ich dla zdrowia skóry i sierści. Niedobór tych tłuszczów może spowodować uszkodzenia skóry na brzuchu, udach i pomiędzy łopatkami. Jeśli pies ma suchą sierść, powinieneś dodawać mu oleju do karmy. 

Kwas linolowy jest jednym z trzech niezbędnych kwasów tłuszczowych, które Twój pies powinien codziennie spożywać. Olej z szafranu lub olej lniany są doskonałym źródłem kwasu linolowego, a przy tym są najmniej alergizujące. Te oleje są lepsze od oleju kukurydzianego, który zawiera jedynie niewielkie ilości kwasu linolowego. 

Niedobór wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie Twojego psa może spowodować:
  •  szorstką, przesuszoną sierść
  • drapanie się
  • zrogowacenia skóry
  • nieprawidłowości wzrostu
  • uszkodzenia skóry na brzuchu i pomiędzy łopatkami
  • infekcje skóry
  • zgrubienia na skórze
Szukaj karmy zawierającej zarówno tłuszcze roślinne, jak i zwierzęce. 
Mam nadzieję, że mniej więcej wytłumaczyłam dzisiejszy temat notki :)
Przypominam, że jeżeli ktoś ma jakiś szczególny temat oraz chce abym napisała o nim notkę - piszcie.


12 komentarzy:

  1. Bardzo przydatne informacje! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie napisane, z resztą co ja tam komentuje?
    Cud miód & orzeszek! Nikt nie napisałby tego lepiej od Ciebie ;*
    Pozdrawiam i wyczekuję kolejnych postów. :)
    ~LoveForever

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tralalalala! Nie podlizuj się młoda XD
      Wiesz, że i tak mu to powiem :*
      Weź się ogarnij z tym loveforever.

      Usuń
    2. Kto jak kto ale ja się nie podlizuję!!! :/
      Kiedyś się ogarnę, nie bój się :D
      Ps. Dlaczego tak zjechałaś Majkę?


      Usuń
    3. Jasne :P
      No mam nadzieję! Byle by szybko!
      Ja? Ja nikogo nie zjechałam, wyraziłam tylko parę słów prawdy. Już poleciała do Ciebie na skargę? Pff :/
      Ej, nie pisz już tutaj to nie gg małpo!

      Usuń
    4. Poleciała, z resztą cała Majeczka :3
      Pamiętasz? Panna Messy & Nessi :3
      Dobra już przecież nie piszę, nie denerwuj się :***

      Usuń
  3. Bardzo przydatny artykuł!
    Dobrze wiedzieć =)
    Czekamy na kolejny post!!!

    Pozdrawiam Natalka i Beny

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że przydatny post, dla tych którzy mają psiaki, ale ja niestety nie mam ;D Fajny blog, będę polecać osobom które mają psiaka, ale sama również będę wchodzić, aby czegoś się dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  5. NApewno przydatny post. Jednak czytałam podobne przed kupnem psa no i oczywiście mi przypomniałaś :D
    Super blog , podoba mi się :D
    Ja zapraszam do siebie :D
    http://zwierzakinaszymzyciem.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Gdy jesteśmy właścicielami jakiegokolwiek zwierzaka to zdecydowanie chcemy dla niego jak najlepiej. Warto zamawiać mu najróżniejsze smakołyki i się o niego troszczyć. Bardzo istotna jest także sama pielęgnacja psa i osobiście w sklepie groomerskim https://sklep.germapol.pl/pl/kosmetyki-rozne_perfumy kupuję dość często najróżniejsze rzeczy oraz kosmetyki, aby odpowiednio zająć się moim psem. W końcu każdy z nich zasługuje na to aby się nim odpowiednio zaopiekować.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam i czekam n inne wpisy.

    OdpowiedzUsuń